WFR Times blauw0304
Elimineren van Verspillingen

WAT ZIJN VERSPILLINGEN

Als we de tijd die onze medewerkers aanwezig zijn in de fabriek analyseren zien we dat gedurende een groot percentage van de tijd de mensen niet bezig zijn met waarde toe te voegen aan een product. Hetzelfde kunnen we constateren ten aanzien van het “handelen” van het materiaal. De meeste tijd ligt het materiaal opgeslagen in het magazijn, of ligt het op de afdeling te wachten om bewerkt te worden, wordt het verplaatst van de ene werkplek naar de andere of wordt het geteld of eraan gecontroleerd. Veel machinetijd gaat verloren door het produceren van foutieve producten, door het verhelpen en herstellen van storingen, door het onderhoud, door het wachten op materiaal, door slechte bediening bv. vanwege niet (goed) opgeleid personeel, enz. enz.

Al deze voorbeelden zijn ons bekend. We komen ze overal tegen. De vraag is echter: “Hoeveel van onze tijd gebruiken we om deze verspillingen tegen te gaan?” Wat weten we eigenlijk?
-  “Weten we werkelijk hoeveel verspillingen er in ons bedrijf geëlimineerd kunnen worden?”
-  “Weten we echt hoeveel méér onze arbeid kan opleveren?
-  “Weten we hoeveel geld we kunnen besparen?”

Vaak zullen we het antwoord schuldig moeten blijven. De beslommeringen van alledag en een zekere mate van bedrijfsblindheid weerhouden ons om ze aan te pakken.

Elimineren van verspilling vraagt van het management extra aandacht, extra tijd, extra energie én inzicht in de meest voorkomende vormen van verspilling.

DEFINITIES

“Iedereen heeft naast activiteiten die waarde toevoegen
ook activiteiten die alleen maar kosten toevoegen.”
 

Henry Ford (Ford):
“Als het geen waarde toevoegt, is het verspilling!”
 

“Gerrit de Vrij (LPI)”:
“Enkel die activiteiten die het product veranderen in
de richting van de eindtoestand in de eindsituatie,
zijn waardetoevoegend. Alle andere activiteiten zijn
kostentoevoegend, en dus verspilling.”
 

Fujio Cho (Toyota):
“Alles wat meer is dan het absolute minimum aan uitrusting,
machines, materialen, onderdelen, ruimte en arbeidstijd,
dat vereist is om de waarde van een product te verhogen, is
verspilling.”
 

Schonberger (Consultant):
“De enige vier dingen die je echt nodig hebt om een zaak te
runnen zijn materialen, machines, arbeiders en verkopers.

Niemand anders, tenzij hij de arbeider helpt om meer
producten te produceren of de
verkoper helpt om meer te verkopen,
wordt als waardetoevoegend gezien en beoordeeld“.
 

WASTE is GEWEEST

NXP, vh Philips Semiconductors, Stadskanaal
 

VERSPILLING is KILLING

Energiemaatschappij
 

De dagelijkse verspillingen in beeld gebracht:

Verspillingen202

Terug
 

[Work-Factor Raad] [WF en Mento-Factor] [WF en Management] [Praktisch - Tips] [Tempo rating] [WF Inleren] [WF Nieuws] [WF Producten & Mat.] [WF Licenties, Rechten] [WF FAQ's] [WF en Bewegingsanalyse] [WF Historie] [WF Opbouw] [WF Systemen] [Referenties en TM's] [WFGD, Links en Contacten]